Garanti vid badrumsrenovering, är det inte 10 år enligt lag?
Den garanti som gäller vid badrumsrenovering, eller för den delen renovering av andra delar i bostaden, styrs helt av vad som avtalats. När du som privatperson beställer tjänster från hantverkare gäller alltid bestämmelserna i konsumenttjänstlagen. Där framgår bland annat av 17 § att du som konsument kan reklamera fel i den utförda tjänsten upp tio år efter det att tjänsten utförts.
Reklamationsrätt eller garanti vid badrumsrenovering, vad är skillnaden?
Reklamationsrätt ska inte förväxlas med garanti eller liknande utfästelser. Vid reklamationer är det upp till den klagande parten att visa på vilket sätt motparten är ansvarig för felet. Omvänt gäller vid garanti, där istället motparten ska visa på vilken grund de inte är ansvariga för fel. Skillnaden mellan reklamation och garanti är alltså i huvudsak bevisbördan.
Reklamation ska ske i rätt tid
Även om fristen för reklamationer som längst är tio år betyder det inte att entreprenören är ansvarig för alla fel under ansvarstiden. En reklamation ska ske inom skälig tid efter att felet upptäckts.. eller för den delen borde ha upptäckts. Undantaget är för fel där entreprenören förfarit grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. Exempel på det sistnämnda är om entreprenören lämnat oriktiga intyg som egenkontroller eller dylikt, vilket hör och häpnas är mycket vanligt förekommande.
Skriv in garanti vid badrumsrenovering i avtalet
Garanti vid renoveringar är alltså en strikt avtalsmässig fråga. Använd alltid Konsumentverkets standardavtal för hantverkartjänster, Hantverkarformulär -17, som kan laddas ner kostnadsfritt från Konsumentverkets webbplats.
Passa även på att skriva in besiktning och vite i händelse av försening så står du avtalsmässigt bättre rustad.
Behöver du råd stöd vid renoveringen?
Vi erbjuder konsultation med en certifierad besiktningsman via telefon för frågor om bland annat avtal och garanti vid badrumsrenovering. Rådgivningen kostar från 590 kronor inklusive moms.